Kwaliteitsimpuls Personeel Ziekenhuizen

By 31 januari 2018 juli 16th, 2018 Geen categorie

De zorgwereld is continu in beweging en verandering is de enige constante. Wat betekent dat voor zorgmedewerkers? De behoefte van patiënten verandert en de zorgvraag wordt steeds complexer. Ook veroudert kennis van medewerkers sneller, wordt de levensduur van producten en diensten steeds korter, stelt wetgeving steeds hogere eisen, neemt de concurrentie in zorgaanbod toe en doet technologie werken veranderen.

Zorginstellingen moeten kunnen anticiperen op deze ontwikkelingen. Medewerkers dienen zich continu te blijven ontwikkelen om kwalitatief goede zorg te blijven leveren.

Om de kwaliteit van professionals te verhogen is het belangrijk om het opleidingsbeleid te koppelen aan de strategie van de organisatie: strategisch opleiden. Met de subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Personeel Ziekenhuiszorg (KiPZ) is de afgelopen jaren een extra impuls gegeven aan de kwalificaties van professionals. De subsidieregeling is verlengd tot eind 2018 waardoor zorginstellingen een volgende stap kunnen zetten en de ontwikkeling kunnen borgen. Maar hoe gaan ze naar de next level?

Zorginstellingen maken zich zorgen dat zonder de subsidieregeling het opleidingsbudget niet afdoende is om naast verplichte scholing nog te investeren in strategische leerinterventies die gericht zijn op gedrags- en cultuurveranderingen en persoonlijke- en teamontwikkeling*. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat er ruimte blijft voor deze leerinterventies?

CSS Breda gelooft dat Werkplekleren met Leertechnologie hierbij kan helpen. Zorgprofessionals leren op de werkvloer namelijk vooral door te doen en door interactie met collega’s. Zij leren maar beperkt door formeel leren. Het faciliteren van leren op de werkplek en het omzetten van werksituaties naar leersituaties is daarom essentieel.

Door middel van een train-de-trainer programma kunnen zorginstellingen zelf de expertise in huis halen om leerinterventies te verzorgen. CSS Breda leidt trainers/medewerkers op tot Expert Werkplekleren zodat zij daarna zelf het leren op de werkplek kunnen faciliteren en leerinterventies op maat kunnen ontwikkelen en verzorgen. Zo kan de inzet van externe trainingsbureaus worden beperkt en kan ook zonder KiPZ de ontwikkeling van medewerkers worden geborgd.

Een leven lang leren is belangrijk om de kwaliteit van de zorg te borgen maar ook om als werkgever aantrekkelijk te blijven. Door de personeelskrapte wordt het werven en behouden van medewerkers steeds belangrijker. Door de inzet van aansprekende en uitdagende leertechnologie krijgen medewerkers weer plezier in leren. Het bieden van interactieve en innovatieve manieren van leren en ontwikkelen kan een grote rol spelen bij het werven en behouden van medewerkers.

Benieuwd naar werkplekleren met leertechnologie en train-de-trainer programma’s? Neem dan contact met ons op, we zijn altijd bereid om daar geheel vrijblijvend meer over te vertellen.

 

*Bron: NVZ Monitorrapportage III & evaluatie, nov-17.